Kisak  
   
    Startsida      Familjen      Grönlandshundar      Diverse      Bildgalleri      Länkar
Åter
Träningsbilder.
Tillv. draglina.
Bilder draglina.
 

Hundträning med hjälp av cykel.

Jag använder cykel vid i princip all träning och en till tre hundar tycker jag går alldeles utmärkt.
Jag har även provat att köra med fyra hundar, men då kan det bli lite vanskligt vid starten och det kan bli mycket svårt att få stopp på dem om något verkligt intressant dyker upp.
Jag använder mig av en moutainbike med skivbromsar.

Varför just en sådan cykel? Jo, denna typ av cykel är byggd för hårda tag och eftersom jag kör mycket på dåliga skogsvägar och ibland på stigar så blir påfrestningarna på hjulen väldigt stora. Tidigare använde jag mig av en ”vanlig” cykel och då höll inte hjulen. Bromsarna var inte heller tillräckligt bra. När jag gick över till moutainbike hade jag från början fälgbromsar. Bromsbeläggen på dessa nöttes dock ner mycket snabbt, i vissa fall (blött och lerigt) höll de bara några veckor.
Vad värre var, fälgen slipades hela tiden, vilket vid ett tillfälle medförde att bakfälgen brast under ett träningspass. Jag bestämde mig då för att skaffa hydrauliska skivbromsar till cykeln och har aldrig ångrat detta. Dessa bromsar ger mycket stor bromsverkan, samtidigt som det går att variera bromskraften väldigt bra, det är som att bromsa en bil. Bromsbeläggen håller väldigt länge och fälgarna nöts inte.

I cykelns styrhuvud har jag fäst draglinan till hundarna och i denna linas ände har jag en BGB-hake. Jag selar på hundarna i hundgården och om jag exempelvis skall ut med två hundar så har jag först tvådraglinor fästa i en kraftig ring. Hundarna kopplas in på var sin draglina och i ringen fäster jag ett koppel (se nedan). Jag går sedan ut till cykeln och fäster den kraftiga ringen i den draglina som sitter i cykeln. Jag drar sedan kopplet genom de öglor som sitter på draglinan. När vi sedan åker iväg håller jag kopplet i höger hand.

När draglinan från hundarna är sträckt är kopplet något slakt, vilket gör att jag kan ha båda händerna på styret. Det gör att jag får full kontroll över cykeln och det blir möjligt för mig att bromsa med båda händerna. Kopplet använder jag sedan för att parera när hundarna av någon anledning inte håller draglinan helt sträckt, eller om jag behöver få in dem vid sidan av cykeln (enbart möjligt med en eller två hundar). Kör man i ojämn terräng så blir det lätt så att draglinan slackar och sträcks och parerar man inte detta med blir det väldiga ryck i hundarna. Med hjälp av kollpet kan jag parera dessa ryck. För att jag skall kunna bromsa på ett säkert sätt även när jag arbetar med kopplet (jag tvingas då släppa höger handtag) så har jag flyttat om bromshandtagen så att jag bromsar bakhjulet med vänster hand, normalt gör man det med höger hand.

Lennart